خيريه معتبر خيريه معتبر .

خيريه معتبر

خطرات در پيش روي كودكان كار

 

كار كودكان يك موضوع مهم جهاني است؛ زيرا بر سلامت جسمي، روحي و اخلاقي كودكان تأثير مي­گذارد و كودكان كار در معرض خطرات جسمي، استرس و مشكلات رواني اجتماعي قرار دارند. موسسات خيريه براي حمايت از كودكان كار، از آنان مراقبت مي­كنند تا به خطرات احتمالي گرفتار نشوند. در ادامه مقاله به خطرات در پيش روي كودكان كار اشاره خواهيم كرد.

عواقب كار كردن كودكان


عواقب كار كردن كودكان زياد است و مي­تواند منجر به آسيب شديد جسمي و روحي و حتي مرگ آنان شود. كار كردن كودكان مي­تواند منجر به بردگي، استثمار جنسي يا اقتصادي شود. كودكان كار از تحصيل و مراقبت­هاي بهداشتي دور هستند. اين شرايط باعث شده كه حقوق اساسي اين كودكان زايل شده و آينده آن­ها در خطر بيافتد. از جمله عواقب و خطراتي كه كودكان كار را تهديد مي­كند بدين شرح است:

·         جدا شدن از خانواده، قرار گرفتن در معرض خطرات و بيماري­هاي جدي

·         فروش و قاچاق كودكان

·         استفاده ابزاري از كودكان در درگيري­هاي مسلحانه

·         سوء­استفاده از كودكان براي فحشا

·         استفاده از كودكان براي فعاليت­هاي غيرقانوني

·         اجبار كودكان به توليد و قاچاق مواد مخدر

·         استفاده ابزاري از كودكان براي تكدي­گري و دست­فروشي

با وجود خيريه كودكان كار، اين مشكلات و خطرات كاهش پيدا مي­كند.

كار اجباري كودكان


بسياري از كودكان يك يا هر دو والدين خود را از دست داده­اند و تحت حمايت افراد غريبه يا اقوام قرار گرفته­اند. متوليان اين كودكان، آنها را مجبور به كار كودكان كرده­اند تا از سود كار كردن آنان، بهره­مند شوند.

فقر يكي از اساسي­ترين علل كار كودكان است. كودكاني كه به هر دليلي در فقر به دنيا آمده­اند، مجبور به كار كردن هستند. در خانواده­هايي كه با فقر مواجه هستند، همه اعضاي خانواده، خود را موظف به كار مي­بينند تا نيازهاي ضروري زندگي را داشته باشند؛ كودكان به جاي مدرسه رفتن به سر كار مي­روند.

بحران‌هاي اقتصادي باعث شده كه روز به روز تعداد كودكان كار بيشتر شود. موسسه كودكان بي سرپرست موسسه­اي براي حمايت و مراقبت از كودكاني است كه مجبور به كار كردن هستند.

خطرات پيش روي كار كردن كودك


در اين بخش به چند نمونه از خطرات كار كردن كودكان مي­پردازيم.

مشكلات رواني


كودكان كار از مشكلات رواني و ذهني رنج مي­برند. اين كودكان در سن كم، مجبور هستند كار سخت انجام دهند و اين شرايط باعث مي­شود روان و ذهن آن­ها به هم بريزد و با مشكلات رواني مواجه شوند. اختلالات عاطفي و رفتاري در ميان كودكان كار شايع­تر است. حضور در مدرسه، داشتن درآمد و پرورش و تربيت در بطن خانواده و... با سلامت روان كودكان رابطه مستقيمي دارد. اين كودكان چون از شرايط خوبي براي زندگي برخوردار نبوده، با خطرات اختلالات رواني بيشتري مواجه هستند.

مورد آزار و اذيت قرار گرفتن كلامي، فيزيكي يا جنسي در محل كار مي­تواند بر رفتار كودكان كار تأثير بگذارند. اثرات كار بر سلامت رواني كودك مي­تواند طولاني مدت بوده و ويرانگر آينده كودكان درگير باشد. در صورت مشاهده به موسسه كودكان بي سرپرست اطلاع دهيد.


برچسب: كودكان كار، خيريه تحصيلي،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۴۱:۰۱ توسط:abas ashraf موضوع: نظرات (0)